mat i krakow
Polen,  Resor

Weekend i Krakow – Restauranger

I Torsdags tog vi flyget från Arlanda ner till Krakow i Polen. Vi passade på att boka med Ryanair som numera flyger ifrån Arlanda och fortfarande erbjuder billiga flyg. Flyget mellan Stockholm och Krakow tar två timmar vilket är en rätt behaglig flygtid när reser med lågprisbolag tycker jag.

Väl framme vid flygplatsen i Krakow så bokade vi en Uber in till city. De erbjuder både Uber och Bolt i Krakow och de är väldigt prisvärda.

Vi hade bokat boende i ett område som heter Kazimierz som vi hade blivit tipsade om skulle vara bra. Det gav oss även gångavstånd till både slottet, stora torget och the old town.

Mat och restauranger i Krakow

Innan vi åkte så spanade vi in massor med restauranger att äta på och vi hann såklart inte ens med hälften. Vi ville testa på både Polska rätter, något kök vi inte brukar äta på, samt passa på att äta på ett par Michelin restauranger. Riktigt bra frukost/brunch ställen var också med på listan.

Men några ställen hann vi bocka av under helgen och flera av dem var riktigt bra!

Restauranger för frukost och brunch i Krakow

Ni som besökt min blogg tidigare vet nog att dagens bästa måltid för mig är frukost eller brunch. Jag älskar verkligen att få sätta tänderna i dagens första mål som gärna får bestå av olika smaker i form av både nyttiga och onyttiga läckerheter. En god kopp kaffe till är också obligatoriskt.

Oke Poke

Det enda stället vi faktiskt besökte två gånger under hela resan. Det låg väldigt nära vårt hotell och hade fantastiska smoothie bowls. Hade jag varit mer hungrig under lunchtid så hade jag säkert även testat deras Poke bowls.

Vi beställde samma bowl båda de gångerna vi gick dit och jag tog en kopp kaffe med växtbaserad mjölk till. De har även fri påfyllning av kaffet hos Oke Poke. Luis beställde nog in en mimosa om jag inte minns helt fel.

Våra favorit bowls: Blue smoothie bowl och Passion frukt / Mango.

Besök deras hemsida här

Poranki

Här har vi ett riktigt populärt ställe för frukost och lunch. Det märktes direkt när vi kom dit då det var kö utanför. Restaurangen verkade dessutom vana vid köbildningen och hade ruttande nog ställt ut en behållare med varmt örtte för alla i kön att värma sig med.

Som tur var så behövde vi inte stå allt för länge i kön utan de var väldigt snabba på att släppa in nya gäster så fort några hade lämnat.

Hit går man inte om man går på diet, utan här serveras det riktigt mäktiga rätter på hemagjort bröd och våfflor.

Vi valde att beställa in två rätter att dela på, en mer matig och en som var mer som en efterrätt. Båda var riktigt goda och detta ställe kommer nog som nummer två av de bästa frukostar vi haft i Krakow.

The Blueberry Restobar

Vår allra första måltid hade vi på detta ställe efter att ha blivit avsläppta i Krakow. Det var ett helt ok frukost / brunch ställe som serverade en hel del godsaker. Favoriten var helt klart deras gröna smoothie som var väldigt välbehövd efter en trött flygtur.

Förutom min gröna smoothie så beställde jag in en Croq madame och Luis beställde in pannkakor. Jag var otroligt hungrig efter flygresan och tyckte att mackan jag fick in var god. Däremot så trodde jag att det brukade komma med någon typ av sås, typ hollandaise? Det hade gjort mackan ännu bättre!

Vi skippar lunch! Vem behöver lunch när det finns brunch?

Restauranger för middag i Krakow

Vi hann besöka totalt tre stycken restauranger som vi hittade i Michelin guiden. En Japansk, en Fransk och en fisk och skaldjurs restaurang. De alla erbjöd god mat på sina menyer men två av dem var helt klart snäppet bättre än den tredje.

Zazie Bistro

Den franska restaurangen Zazie som låg ganska nära vårt hotell i Kazimierz hade riktigt goda och generösa varmrätter.

Till förrätt beställde vi in Fransk löksoppa tillsammans med cheddar toast, och Räkor i panko tillsammans med en parmesan, vitlök, chili och nätkräm. Räkorna var helt klart favoriten i denna runda.

Till varmrätt så beställde Luis in ankbröst i honung och teriyaki som serverades med truffle tagliatelle. Jag beställde in laxfile med potatisbakelser, mousselinesås (med wasabi), sjögrässallad och ostronsvamp.

Vi båda var nöjda (och proppmätta) över våra val.

Farina Restaurant

Antagligen resans “finaste” restaurang som du hittar runt centrum. Hit går man främst om man är sugen på fisk och skaldjur. Även om varmrätterna var riktigt goda så var vi nog mest imponerade av förrätterna på detta ställe.

Till förrätt beställde vi in räkor i honung och chili, och musslor a la Farina. Det sistnämnda var blåmusslor i en sås av vitt vin, vitlök och curry. Musslorna var helt klart bådas favorit under detta besök. De var riktigt goda och såsen var härligt krämig med en smak jag inte ätit tillsammans med musslor innan.

Till varmrätt beställde vi in varsin fiskrätt. Här kommer inga sides med, utan det måste man beställa på sidan om. Jag beställde in Dorado och Luis Halibut (hälleflundra).

Farinas hemsida

Hana Sushi

I Michelin guiden för Krakow hittade vi även ett sushi ställe. Även denna restaurang låg i närheten av där vi bodde och jag som är tokig i sushi ville ju helt klart göra ett besök dit.

Sushin som vi beställde in var en blandning av rullar med lax, tempura räkor och rainbow rolls. Sushin var jättegod, men jag hade nog förväntat mig något mer speciellt eftersom restaurangen var med i Michelin guiden. Däremot så var jag mer imponerad av soppan som vi beställde in till förrätt – Jjamppong som är en koreansk/Kinesisk kryddstark skaldjurssoppa. Den var toppen!

Hana Sushi hemsida

Bubblare – Tbilisuri

Eller egentligen en av de allra bästa restaurangerna om du frågar Luis. Denna var inte med i någon Michelin guide, utan Luis hade hittat den genom egen research.

Här serverades mat från Georgien vilket jag är osäker på om varken jag eller Luis har testat tidigare. Här kom rätterna med rätt mycket bröd och jag måste säga att kryddningen var fantastisk i den mat som beställdes in.

Det blev helt klart en ny smakupplevelse och vi fick båda upp ögonen för Georgisk mat. Väl värt ett besök!

Det vi beställde in var: Gupta (en soppa), Georgiskt bröd med ost, Katmis Mcvadi (kyckling i nötsås & koriander) och chefs speciality vilket var en lamm i en lergryta.

Det var nog inget av det som vi beställde in från menyn som inte smakade riktigt gott. Det var nog även den billigaste middagen vi åt under hela vår resa.

Besök deras hemsida här

Vi åt även på andra ställen och testade lite mer traditionella Polska maträtter. Men de restaurangerna ovan är de jag minns som de vi uppskattade mest under vår resa.